Kirjailija Sofi Oksasen ja muusikko Maija Kaunismaan yhteistyö alkoi vuonna 2008 KoKo Teatterissa ensi-iltansa saaneesta lauluesityksestä High Heels Society, jota esitettiin loppuunmyydyille katsomoille. Omaperäinen, feministinen nykyteatteriteos maalasi lyhyin, terävin vedoin kauniin, pysäyttävän kuvan suomalaisen naisen tilasta nyky-yhteiskunnan vaatimusten ja omien toiveidensa puristuksessa. High Heels Socistyn valtava suosio rohkaisi kaksikon seuraavan projektin kimppuun, josta muotoutui laululyriikkakirja ja tupla-CD Liian lyhyt hame – kertomuksia keittiöstä. Syksyllä 2011 Kertomuksia keittiöstä –laulunäytelmä kantaesitettiin myös Kansallisteatterissa.
Kertomuksia keittiöstä tuli musiikillinen teatteriesitys, jossa säveltäjä-muusikko Maija Kaunismaa esittää säveltämänsä ja kirjailija Sofi Oksasen sanoittamat kappaleet. “Huumori tuntui ainoalta oikealta keinolta käsitellä laulujen paikoitellen hyvinkin surullisia ihmiskohtaloita”, Maija sanoo. Niinpä petetyn naisen kostonhimo taipuu valssiksi ja rasvaimu jenkaksi. Henkinen väkivalta saa kohtalokkaan tangon muodon. Runonlaulannan kautta naiset ovat aina etsineet neuvoa ja lohtua arkielämän ongelmiin, ja juuri nykynaisen arjesta myös nämä viisut ammentavat aiheensa ja voimansa.
Esityksen lavasteet syntyivät joka kerta uudelleen digitaalisesti piirtämällä kuvataiteilija Mikko Ijäksen kynästä.
Kirjan ja levyn julkaisun myötä naiset tekivät kiertueen, joka kulki nimellä ”Sofi Oksanen & Maija Kaunismaa: Liian lyhyt hame”. Kiertueella Maija lauloi levyltä ja kirjasta löytyviä lauluja ja Sofi kertoi laulujen teemoista
Rooleissa: Maija Kaunismaa
Laulujen sanat: Sofi Oksanen
Ohjaus: Titta Halinen
Dramaturgia: Titta Halinen ja Maija Kaunismaa
Sävellys: Maija Kaunismaa
Lavastus ja visuaalinen suunnittelu: Mikko Ijäs
Puvut: Tiina Kaukanen
Ääni- ja valosuunnittelu: Ilkka Riihikallio
Naamiointi ja kampaukset: Laura Sgureva
”Sofi Oksasen kirjoittamissa ja Maija Kaunismaan sovittamissa ja säveltämissä kappaleissa siitä (kodista) tulee koston paikka, siellä pidetään yllä kulisseja, siellä nainen paloitellaan paloiksi ja siellä tehdään se ratkaiseva päätös lähteä.
Kaunismaa loihtii valkoisen flyygelin ja vaihtuvien asujen kera kaksitoista erilaista pienoismuotokuvaa…”
– Helsingin Sanomat
”Esitys on kuin löyhän tutkimusryhmän sosiologiaprojektin loppuraportti, jossa pianolla säestetyt laulut, pienoisesitelmät ja esiintyjien omaa elämää dokumentoivat puheenvuorot vuorottelevat.”
– Kauppalehti
Ihastuttavan ilmava ja aistillinen esitys, joka kaappaa katsojan kokonaisvaltaisesti. Kuvien ja sävelten luomat assosiaatiot kimpoilevat. Muun muassa jenkka, valssi ja tango antavat naisille luonteet.”
– Helsingin Sanomat